dinsdag 22 april 2008

Week 5, 15 t.e.m. 18 april

Weer een weekje om over naar huis te schrijven. Best dat ik het hier kan doen, want postzegels de dag van vandaag zijn te kostelijk voor een studentje zoals ik.

Wat is er allemaal de revue gepasseerd deze week? Wel, eerst dient gezegd te worden dat ik maandag omgewisseld had met vrijdag en wel voor een goeie reden.

Mijn vriendin haar voetje zat in het gips en omdat ik, haar knight in shining armor, haar held, haar redder in nood kon zijn, voelde ik me genoodzaakt om haar een ritje naar het UZ te geven. Ik was ook de enige die kon rijden, het sukkelaartje.

Geen nood, schat, als de inhoud voor mijn stageverslagen hieruit geput worden, zal ik dit stuk wel laten vallen! ;)

Zodus gaan we direct over naar de dinsdag. Die dag hebben wij, ik en Ellen, vooral gewerkt aan het optimaliseren van de site van CarChannel. Om de site het statuut te geven dat het nodig heeft, zijn wij opgedragen de page ranking op te krikken door de site doorheen het internet te plaatsen. Een monsterjob of zoals de collega's het noemen: foefelaré.

De woensdag begon heel rustig met het verder optimaliseren van CarChannel, toen ik 's middags abrubt uit men zen gehaald werd om een meeting bij te wonen. De meeting ging over het nieuwe product van Alcatel Lucent. Het werd een bespreking om een meeting met de klant voor te bereiden dat we die middag uitgevoerd hebben. Bert en Peter namen me mee naar Antwerpen, naar het hoofdkwartier van Alcatel Lucent. Het was ietwat onverwacht, maar een zeer welkome afwisseling. Eigenlijk wist ik wel dat er nog een meeting ging zijn met de klant, want de vorige meeting, cfr de eerste week, werd er een datum opgesteld. Maar door het werken aan van alles en het simpelweg vergeten te hebben, kwam het ietwat overvallend over.
Die middag op de meeting ging alles vlotjes en al snel hadden we een basis voor op terug te vallen. M'n nota's gingen verder dienen voor het briefingverslag op te maken dat enkele dagen later opgesteld werd.

Nog even tussendoor, voor de optimalisatie van CarChannel is het soms nodig om de links van sites ergens te posten in ruil voor wat je vraagt. Bij deze: http://top4x4sites.com/cgi-bin/arp/rankem.cgi?id=jeanke.

Op donderdag is er niet veel speciaals gebeurd. Wij hebben ons voornamelijk weer bezig gehouden met CarChannel en de tijd ging voorbij.

En dan, the day we're all been waiting for, de vrijdag. Een dag dat gewoon begon, maar zeer ontspannen eindigde. Zoals de start van het weekend betaamde. De dag begon met opnieuw de site van CarChannel te optimaliseren. Daarna nam Bert mij mee om de creatieven, Lucas en Matthias, te briefen. Na de briefing moest ik het verslag opmaken en zorgen dat het een duidelijke support zou zijn voor de verdere uitwerking van het project.

De dag eindigt en dat merk je. Langzaamaan glipt de een na de ander de keuken binnen om een drankje en chipje te verorberen. De Wii blijft ook niet onaangeroerd. Nu is het ook iets drinken en wachten eer men vriendin die intussen uit het gips gelaten heeft voor wat het is, me komt oppikken om dan in een rechte lijn naar het gouwe ouwe Brugge te rijden.

Tot volgende week.

maandag 14 april 2008

Week 4, van 7 t.e.m. 10 april

Deze week hebben we vooral terug kunnen verder werken aan ons eigen project. Een heikel punt was wel dat maandagochtend het internet niet werkte. Voor velen betekende dit technisch werkloos op dat moment. Gelukkig had iedereen wel wat te doen dat aan kon gewerkt worden, off-line dan. Ik zelf had ook niet veel moeite om het internet te laten voor wat het was op dat moment. Alhoewel je merkt dat werken zonder internet toch een groot verschil is.

De maandag heb ik vooral geweid aan het maken van een wireframe van de nieuwe site van ONE-Agency. Eens dat af was kon ik het direct doorsturen naar enkele collega's die me al enkele punten voor verbeteringen aanhaalden.
Verder werd ons ook meegedeeld dat we de volgende dagen ook een ander project moesten helpen afmaken. Het betrof hier Vedior. Maar de briefing volgde later pas.

De dinsdag hebben we dan de briefing gekregen van Vedior. Het betrof het aanmaken van content voor de nieuwe site van Vedior. Nog een opdracht met CMS. Alhoewel we locked, stocked and ready to go waren, konden we niet aanvangen omdat Vedior de content zelf nog niet opgestuurd had. Dit zou een opdracht voor de dag erna worden. Verder heb ik ook de concurrentie-analyse van CarChannel afgewerkt en doorgestuurd en de analyse van video sharing sites heeft ook niet lang meer geduurd.

Woensdag was de dag waarop we konden beginnen met Vedior. Een opdracht waarvan ik dacht hij toch redelijk lang zou duren. Toch was ik verbaasd dat het zo snel ging. Maar het zou uitdaging zijn moest er geen fout in voorkomen, en ja inderdaad, daar was hij. Een fout in de site, dat maakte dat alle aangemaakte content slecht gelinkt werd. Dit werd gelukkig snel verholpen en we were on our way. Eens dat afgewerkt was heb ik ook tijd uitgerokken om content aan te maken voor de nieuwe site van ONE. Het betrof content over de klanten.

De donderdag werd dit laatste afgewerkt en we kregen nog een opdrachtje erbij. Reynaers, een internationaal bedrijf met een verschrikkelijke website, moest bekeken worden en links moesten gedefinieerd worden. Met een tekst van over 100 pagina's, verdeeld over Ellen en mij, begonnen we eraan. Dit werk was ook van verbazingwekkende korte duur. Daarna heb ik de dag afgesloten met het afwerken van de SWOT-analyse van CarChannel, t.o.v. de concurrenten en snel een aanpassing van het wireframe van de site van ONE gemaakt.

Een week met vooral inbreng voor het eigen project. Er werd ons ook al gevraagd wanneer we tijd hadden om terug voor CarChannel te werken. Dus we weten dat volgende week terug een week wordt dat niet rap zal gaan vervelen.

Tot volgende week!

vrijdag 4 april 2008

Week 3, 31 maart t.e.m. 3 april

Deze week is er veel werk verzet. Er is een eind gekomen aan het taggen van de artikels van CarChannel. Een werk dat veel tijd en inspanning vergde, maar het is ten eind. Blijkbaar heeft ons werk zijn effect niet gemist. Het is merkbaar dat er veel meer traffic op de site is na het taggen.

Daarnaast heeft de huisstijl van One ook niet stilgelegen. Het project kon na CarChannel weer de volledige aandacht krijgen. Plannen zijn gesmeed, content is verzameld. Het ontwerp zelf zal nu meer en meer worden uitgewerkt. Natuurlijk is het werk nog lang niet gedaan. Er moet nog veel afgesproken en aangepast worden. Om de perfecte manier te vinden om deze nieuwe site te lanceren, zijn er ook enkele analyses de revue gepasseerd. Analyses om de best mogelijke drager voor elk onderdeel van het concept te vinden.

Natuurlijk is dit niet het enige waarmee we ons hebben bezig gehouden deze week. Voor Carchannel dienen er nog enkele concurrentie-analyses gemaakt te worden. Dit om de site een zo'n optimale dienst te kunnen laten leveren.

En met dat het zo druk is, sprongen we bij waar we konden. Zo hebben we verschillende kleine taken bijgenomen en tot een goed eind gebracht.

Verder is het ook leuk om weten dat we een nieuwe plaats gekregen hebben. Weg vanonder de donkere hoek naar een bureau badend in licht, met nieuwe eilandcollega's!

Twas leuk, deze week. Hopelijk komen er nog zo'n weken, maar ik heb het gevoel dat het alleen maar naar boven zal gaan. Uitdagender werk, nieuwe bevindingen, ... Het kan niet missen.

Reacties zijn as always welkom.